Hoe een uitdaging met jezelf een automatisme wordt

Hardlopen via een hardloopschema

Misschien heb je het ook wel eens gedaan. Ik heb in een onbewaakt ogenblik met mijn vriendin afgesproken dat we een run van 5 km gaan doen. En dat is toch zeker een half uur hardlopen!

Ik kan mij op dit moment nog niet voorstellen dat het mij gaat lukken. Wat ik doe kun je ook nog zeker geen hardlopen noemen, het is meer dribbelen. Toch viel mij iets op vandaag. Na een paar weken trainen, merk ik dat het hardlopen steeds makkelijker gaat. Het lijkt wel of mijn lichaam als vanzelf gaat. Of er een geheugen is waarin geregistreerd staat hoeveel minuten ik al achter elkaar gelopen heb. Vandaag liep ik, zoals het schema aangaf, 15 minuten zonder pauze achter elkaar door. Als vanzelf bleef ik maar rennen, of :dribbelen”. Dit verraste mij. Het lijkt wel of je niet alleen je lichaam traint, maar ook je hersenen. Dit intrigeert mij. Zo kun je je hersenen dus ook trainen bij het oplossen van problemen die je ervaart, of het omgaan met bepaalde situaties.

Door steeds een klein stukje van het probleem aan te pakken, en dit stapje voor stapje uit te breiden, heb je na een paar weken of maanden een goede start gemaakt om verandering aan te brengen in jouw situatie. En als je eenmaal de eerste stap gezet hebt volgt de rest ook, net als bij het hardlopen.

Het lijkt wel of de hersenen iets aanmaken waardoor je vanzelf verder gaat en dat er op een gegeven moment een drive ontstaat om verder te gaan.

Hardlopen heeft in mijn ogen raakvlakken met problemen die we tegenkomen in ons dagelijks leven. Je hebt moeite om de eerste stap te zetten. Maar als je eenmaal de eerste stap hebt gezet, is het veel makkelijker om de vervolgstappen ook te zetten.

Welk probleem of situatie zou jij willen aanpakken? En welke hele kleine stappen zou jij kunnen zetten richting een positieve verandering? Kortom: welk schema zou jij voor jezelf kunnen opstellen?

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel dan dit bericht!