Tips om met je boosheid te leren omgaan

Boosheid kan zomaar opkomen

Tijdens een gesprek met iemand, als je luistert naar de radio of tijdens een mooie wandeling. Er gebeurt iets om je heen of er wordt iets tegen je gezegd waardoor je geïrriteerd raakt.

Een  irritatie momentje is zo gebeurd

Deze irritatie kan jou blokkeren, waardoor je niet meer open kunt staan voor de positieve dingen om je heen. Hoe kun je jouw boosheid omdraaien in een leermoment? Je raakt in gesprek met iemand en opeens voel je dat het opkomt. Hoe komt dat toch, dat moment dat je je opeens onprettig voelt. Vaak laten we dat moment aan ons voorbij gaan. Laat maar zitten denken we dan, ik wil geen ruzie dus ik zeg maar niks. Hierbij vergeten we dat we dan ook voorbij gaan aan onszelf. Uiteindelijk kunnen een aantal van die momenten er voor zorgen dat we ons langdurig niet prettig voelen. Het kan ons nog dagen bezig houden, zonder dat we er iets aan gaan doen. Dan voelen we ons dagenlang boos, geïrriteerd of we voelen de pijn van die ene opmerking. En de ander? Die heeft er geen weet van, want jij hebt het hem of haar namelijk niet verteld of zelfs maar iets laten merken. Je bent gewoon blijven doen tegen de ander.

Ik heb ervaren dat het belangrijk is om toch even stil te staan bij het moment. Wat gebeurde er? Waardoor raakte je geïrriteerd? Wat zei, deed, de ander en welke gedachten kwamen er bij jou op? Met name jouw gedachten zijn belangrijk. Zijn deze gedachten op feiten gebaseerd, op iets wat de ander daadwerkelijk heeft gezegd? Of zijn deze gedachten gebaseerd op wat jij er in je hoofd van gemaakt hebt?

Een analyse van de gebeurtenis kan jou helpen om er de volgende keer anders mee om te gaan of het gesprek met de ander hierover aan te gaan. Als je het moment analyseert kun je ook goed naar jezelf kijken. Wat deed jij op het moment dat je boos werd. Wat deed jij waardoor de ander op deze manier reageerde. Zo kun je er achter komen dat jouw boosheid situatie veel meer over jou zelf zegt dan je op het eerste moment zou denken. Er liggen soms diepere gevoelens en gedachten aan jouw boosheid ten grondslag. Als je hier achter komt, kun je het gesprek aangaan met de ander. Het voordeel hiervan is dat het dan niet een persoonlijk verwijt naar de ander wordt. Je geeft iets van jezelf bloot, waarbij de ander ook meer begrip voor jouw situatie krijgt. Hierdoor kan de relatie verstevigd worden en leer je elkaar ook echt begrijpen en ontmoet je elkaar echt.

Tips om van boosheid een leermoment te maken:

  • Waar ben je geïrriteerd over, gaat het echt over die bepaalde situatie of ligt het dieper?
  • Wat raakte je het meest?
  • Wat had je liever dat jezelf had gedaan?
  • Wat had je liever dat de ander had gedaan?

Analyseer jouw boosheid en maak van een irritatiepunt een leermoment.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel dan dit bericht!